Trenden är att svenskar är mer glada i konsumtion än befolkningen i övriga EU-området (SCB). Något som också påpekas i SvD den 27 nov, 2018. I sanningens namn konsumeras det enligt en ekologiskt ohållbar ekvation, även om Sverige är relativt bra på återvinning. Shopping är en del av den svenska livsstilen. Hur kan den modifieras?

Länge har matefterfrågan ökat trots att priserna på livsmedel stigit. Efterfrågan på kläder är stor då priserna är låga på grund av produktion i Asien. Utbudet på kläder i secondhand är brett och här finns det alla möjligheter till inköp av till billiga textiler med hög slitstyrka, vilket många föredrar. Elektronikprylarna är även de relativt billiga och repareras inte utan ersätts med nya. Konceptet med FairtradePhones är en positiv utveckling. Andra märkning att fråga efter är: SVANEN, EU Ecolabel, ,Bra Miljöval, Better Cotton Initiative.

Sveriges resurser

Sverige har få invånare i förhållande till landets area, jämfört med många andra länder. Materialresurserna, skogen och gruvorna kräver sina ytor. En stort andel träråvarorna går på export medan grus och sand används nästan helt inom landet. De låga räntorna har ökat både bo- och konsumtionslånen, vilka bland annat används för att reparera bostaden eller förbättra något i trädgården. De låga räntorna ger mer över i plånboken för många, vilka vanligen spenderas på resor. Allt fler har upptäckt fördelarna med tågresor, att kombinera utsikten från tågfönstret med lite shopping på tåget hade varit kanon.

Tendensen är att de svenska konsumenterna är medvetna om hälsosam mat och kvalitativa livsmedel. Sveriges traditionellt goda djurhållning gör att svenskt kött är väl värt att värna om framför annan köttproduktion, även om annat kött kan vara billigare, mer antibiotika. Tendensen är dock ökad konsumtion av billigt kött, även om nästan alla svenskar känner någon som är vegetarian eller vegan. De sistnämnda vill begränsa köttkonsumtion för hälsan och miljön. Svenskens resevanor skapar efterfrågan på andra smakupplevelser,vilket också visar sig i befolkningens köpvanor. Nordiskt blandas med asiatiskt, europeiska inslag.